VD till Rättighetsbolaget

Rättighetsbolagets VD, tillika upphovsrättsjurist på Teaterförbundet för scen och film, går i pension och vi söker nu hans efterträdare. Brinner du för upphovsrätt, är du en skicklig förhandlare samtidigt som du är en entusiasmerande ledare som trivs med många kontaktytor, och delar vår vision om att vi tillsammans skapar bättre villkor inom scen- och film? I så fall ser vi gärna att du söker tjänsten!

I rollen som VD för Rättighetsbolaget ingår framför allt att genom förhandling och inkassering säkra upphovsrättsliga ersättningar för medlemmars och anslutnas verk och prestationer. Du är huvudansvarig för upphovsrättsregleringen i samtliga kollektivavtal och andra licensieringsfrågor där Teaterförbundet för scen och film är avtalspart och det ligger också i rollen att följa den politiska utvecklingen och lagstiftningen inom det upphovsrättsliga området på nationell och EU-nivå samt aktivt delta i påverkansarbete på området. VD har det övergripande ansvaret för verksamhetens drift men tjänsten är i stora delar operativt förhandlingsarbete.

Vem är du?

Vi söker dig med juristexamen och i vart fall tio år arbetslivserfarenhet. Du har gedigen erfarenhet av mediabranschen, rättighetsfrågor och upphovsrätt, såväl nationellt som internationellt. Du är en skicklig jurist med stor förhandlingsvana av upphovsrättsliga avtal. För att lyckas i rollen bör du också ha erfarenhet av arbetsledning och av att arbeta med budget, uppföljning och analys. Du är en entusiasmerande ledare med stor förmåga att etablera och bibehålla relationer, du är kommunikativ och har stor samarbetsförmåga. Du är prestigelös, lösningsorienterad, strukturerad och noggrann och med ett stort intresse för verksamhetsutveckling.

Du erbjuds:

Du möter en platt och engagerad organisation, där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Du erbjuds en central roll på ett bolag som kontinuerligt utvecklas i en bransch i ständig förändring. Du rapporterar direkt till Teaterförbundet för scen och films förbundsdirektör och sitter med i Teaterförbundet för scen och films ledningsgrupp.

Ansökan

Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande.