Stipendier

Teaterförbundets Rättighetsbolag delar årligen ut 20 stipendier à 20 000 kronor.
Stipendierna kan sökas av skådespelare, sångare, dansare, artister, regissörer, koreografer, filmfotografer, scenografer, kostymtecknare/kostymdesigner och animatörer. Enda kravet är att man är upphovsperson eller utövande konstnär och att man under ansökningsåret fyller 55 år eller mer.
Stipendierna grundas på upphovsrättsersättningar som inte gått att fördela individuellt. Det gäller i huvudsak ersättningar för äldre biograffilmer, TV-dramer och radioteater.

Stipendier 2018

I september 2018 delades stipendier från Teaterförbundets Rättighetsbolag ut till nedanstående 20 filmare och artister för deras insatser inom film, tv och radio:
Skådespelarna Marie Ahl, Susanne Barklund, Anna Bjelkerud, Lars Dejert, Tove Granditsky Svensson, Johan Hedenberg, Bo Höglund, Pia Oscarsson, Ann Petrén, Jill Ung, Kerstin Widgren och Claes Weinar. Mimskådespelaren Bo William Lindström. Skådespelarna och sångarna Kerstin Bagge och Sharon Dyall. Regissörerna Peter Oskarson och Björn Runge. Regissören och animatören Åsa Sjöström. Kostymdesignern Mia Engström Ögren. Filmfotografen Jörgen Persson.

Stipendienämnden bestod av:
Gunnar Furumo (ordförande), skådespelarna Harriet Andersson, Jan Tiselius och Marika Lindström filmregissören Lena Koppel, filmfotografen Peter Mokrosinski och scenografen Olle Remaeus.

Stipendier 2019

Ansökningstiden för 2019 års stipendier meddelas senare.