Frågor och svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna kring Rättighetsbolagets rättighetsförvaltning

Vilka har rätt till ersättning?

Enligt kollektivavtalet har de följande yrkestitlar rätt till upphovsrättslig ersättning:
Regissörer, Koreografer, Scenografer, A-fotografer, Kostymdesigner, Skådespelare, Sångare, Dansare, Artister, Animatörer

Varifrån kommer Rättighetsbolagets intäkter?

Intäkterna till Teaterförbundets Rättighetsbolag kommer i huvudsak från två håll. Dels ersättningar från producenter vilka grundas på de kollektivavtal förbundet träffar, dels ersättningar som på uppdrag av Teaterförbundet insamlats av Copyswede och SAMI. De senare är upphovsrättsliga organisationer som Teaterförbundet samarbetar med, men även dessa ersättningar har sin grund i Teaterförbundets kollektivavtal.

Enligt vilka principer fördelas ersättningarna?

Rättighetsintäkterna utbetalas till de medverkande som enligt avtal eller lagstiftning är berättigade till upphovsrättsersättning. Fördelningen sker i proportion till var och ens grundgage eller till var och ens insats. De närmare reglerna för detta beslutas av Teaterförbundets styrelse i samråd med Rättighetsbolagets styrelse.

Vilka avdrag görs för förvaltningskostnader?

På rättighetsintäkter från producenter som grundas på Teaterförbundets kollektivavtal gör Rättighetsbolaget ett kostnadsavdrag som baseras på Rättighetsbolagets befogade och dokumenterade kostnader på 10%. Med hänsyn till en mer komplex hantering tillkommer en kostnad i vissa situationer. För närvarande gäller följande avgifter:

Medlem i Teaterförbundet och ansluten till Rättighetsbolaget – 0 %
Medlem i Teaterförbundet men ej ansluten till Rättighetsbolaget – 2,5%
Ansluten till Rättighetsbolaget utan att vara medlem I Teaterförbundet – 2,5%
Ej medlem i Teaterförbundet eller ansluten till Rättighetsbolaget – 5%.
För rättighetsintäkter som Copyswede inkasserar gör Copyswede, innan pengarna betalas ut av Rättighetsbolaget, ett eget kostnadsavdrag. Rättighetsbolaget gör inga ytterligare avdrag. Motsvarande gäller för de ersättningar som SAMI inkasserar för offentliga framföranden av tv-sändningar i hotellfoajéer, på flygplatser, restauranger och liknande.

Finansiering av kollektiva nyttigheter

Stipendier och kollektiva nyttigheter såsom den upphovsrättslig förhandlingshjälp och artistkatalogen finansieras genom medel som inte kunnat fördelas och genom kapitalavkastning.

Vilka skatter och avgifter ska betalas på ersättningarna?

De rättighetsintäkter som kommer från producenter och som grundas på Teaterförbundets kollektivavtal betraktas som royaltyersättningen och beskattas som inkomst av tjänst. För arbetstagare (A-skattare) gör Rättighetsbolaget därför skatteavdrag och betalar in sociala avgifter för var och en innan pengarna betalas ut. Om du har eget företaget och själv vill ansvara för att betala skatter och sociala avgifter kan du träffa ett avtal med Rättighetsbolaget.

Ersättningar som insamlas av Copyswede och SAMI betraktas som rena upphovsrättsliga ersättningar för vilka den enskilde själv ska betala skatt och s.k. egenavgifter. För arbetstagare (A-skattare) erbjuder Rättighetsbolaget dock en skatteavdragsservice. Skatt och avgifter betalas då in direkt till rättighetshavarens skattekonto. För detta måste rättighetshavaren träffa ett avtal med Rättighetsbolaget.
Avtalsblankett för skatteavdragsservice finns här.

Alla upphovsrättsliga avtal förutom privatkopieringsersättning och ersättningar från utlandet t ex Danmark och Norge är belagda med 6 % moms. Momsplikten innebär i regel att den som har rätt till upphovsrättsersättning och innehar firma eller bolag blir skyldig att redovisa moms. Rättighetshavare som träffat avtal för sitt företag med en uppdragsgivare, där ersättningen för arbetet är belagt med moms, får emellertid inte sin rättighetsersättning utbetalad med moms automatiskt. För att detta ska kunna ske måste rättighetshavaren ha reglerat detta genom överenskommelsen med Rättighetsbolaget.

Vad gäller för mig som vill ha utbetalningar till ett företag?

Upphovsrätten är en individuell rättighet. Ersättningen till den som skapat ett verk eller framför ett verk har enligt upphovsrättslagen och enligt kollektivavtalen sin grund i en personlig prestation. Emellertid är det vanligt förekommande att upphovspersonen eller den utövande konstnären numera har en enskild firma eller ett bolag. Rättighetshavare som vill att ersättningar ska överföras till det egna företaget måste ingå ett avtal som ger Rättighetsbolaget rätt att betala ersättningen till det.
En blankett för överlåtelse av ersättning till enskild firma/bolag finns här.

Vad gäller för mig som arvinge?

Utbetalning av ärvd royalty sker löpande. För att utbetalning ska kunna ske måste vi ha bouppteckning/arvsskiftespapper.

Vad gäller för mig som är bosatt utomlands?

Utbetalning till skådespelare bosatta i Danmark, Norge eller Finland
Ersättning till skådespelare som medverkat i svensk produktion och är bosatta i Danmark, Norge eller Finland erhåller sin ersättning från respektive förbund, Filmex i Danmark, Norsk Skuespillerforbund eller Filmex i Finland. Rättighetsbolaget betalar då ut klumpsumma till förbunden för vidareutbetalning. Detta enligt samverkansavtal med respektive med förbunden i Danmark och Norge. På motsvarande sätt betalar dessa förbund ersättning till Teaterförbundets Rättighetsbolag för skådespelare bosatta i Sverige som medverkat i dansk, norsk eller finsk produktion. Rättighetsbolaget ser då till att det fördelas och vidareutbetalas till rättighetshavarna.

Utbetalning till övriga rättighetshavare bosatta utanför Sverige

Utbetalning sker via internetöverföring till respektive rättighetshavare. Rättighetsbolaget behöver för att kunna verkställa detta kontouppgifter till den utländska banken.
Har du frågor kontakta Rättighetsbolaget.

Hur gör jag om jag saknar ersättning?

Har du medverkat i en produktion men inte fått den ersättning du ska ha, hör av dig till oss.

Teaterförbundet och Rättighetsbolaget arbetar intensivt för att spåra produktioner där produktionsbolaget inte självmant redovisat intäkterna. Tips från rättighetshavarna underlättar detta arbete.

En blankett för ersättningsanspråk när det gäller vidaresändning och privatkopiering finns på Copyswedes hemsida.