Podden Scenrummet

I podden Scenrummet bjuder Teaterförbundet för scen och film och Svensk Scenkonst  in intressanta gäster för att diskutera hur vi skapar inkluderande arbetsplatser och en hållbar arbetsmiljö inom scenkonsten.

Podden leds av kulturjournalisten Jenny Aschenbrenner.

(Poddarna syns inte om du använder webbläsarna Edge eller Explorer.
Då kan du i stället lyssna på poddarna på  Acast.com )

Inom scenkonsten möts många i nya produktioner och konstellationer under kortare eller längre perioder. Ledare och kollegor varierar ständigt, men är också återkommande. Hur kan vi göra för att inte bli medberoende i en arbetskultur som präglas av dolda maktförhållanden och strukturer? Och måste vi passa oss så att det inte blir för tryggt?

Gäster: Petra Brylander, vd, Uppsala Stadsteater och Sofia Ledarp, skådespelare

Ett avsnitt om att ta sig förbi tystnadskultur och skapa möjlighet för samtal. När en relation har kränkts kan det bli svårt att mötas. Hur går det att komma förbi vrede och ovilja? Vad kan vi lära oss från t ex kyrkans tankar om försoning? Och kan allt verkligen förlåtas?

Gäster: Simon Norrthon, förbundsordförande Teaterförbundet för scen och film, Petra Kron Forsling, HR-chef Kungliga Operan och Ann-Christine Björk, präst och psykoterapeut, Prästbyrån