Här presenteras valberedningen som valdes under riksstämman 2018.

Valberedningen består av:

Joel Mauricio Isabel Ortiz (sammankallande)
Ulrika Dalenstam
Helena Lundqvist
Tomas Ehlert Ankarstrand
Hanne Wirde

Joel Mauricio Isabel Ortiz är skådespelare, musikalartist och författare. Utbildad på Balettakademien i Göteborg samt på Stockholms Dramatiska Högskola. Joel har arbetat på flera teatrar och operahus runtom i landet som skådespelare och musikalartist, just nu på Unga Klara i Stockholm. År 2020 ska Joel regissera sin egna pjäs ”Den svenska sonen” på Riksteatern. Våren 2018 debuterade Joel med sin roman ”Sången om en son” på Norstedts.

Joel har engagerat sig fackligt sedan 2008. Suttit i styrelsen för yrkesavdelning 113, som ledamot i Normkreativa arbetsgruppen.I början av 2019 var Joel med och startade Unga Klaras lokalavdelning.

2014 blev Joel invald i valberedningen samt omvald 2018.

Ulrika Dalenstam är utbildad på dåvarande Dramatiska Institutet. Doktorand på litteraturvetenskapliga inst vid Lunds universitet.

Scenkonstproducent som jobbat 40 år på scener runt om i Sverige; Från Västerbottensteatern i norr till Skånska Teatern i söder. Pensionerad från arbetet som producent på Västmanlands Teater i februari. Där var jag ordförande för lokalavdelningen i tre år.

Engagerad i styrelsen för yrkesavdelning 112 under många år. Nu valberedare för avd 112 och FS. Jag har också ett uppdrag som förtroenderevisor för Scensverige. Åren 2012 – 2018 var jag förbundsstyrelseledamot.

Helena Lundqvist, dansare i Regionteater Väst Danskompani i Borås. Som dansare har hon erfarenheter av att arbeta på institutionsteatrar, repertoarkompani likväl som frilansprojekt och mindre frigrupper. Som dansare anställd och frilans ickeanställd på Dansalliansen.

Hon har under många år varit verksam i Dansavdelningen vid Teaterförbundet både som ledamot och ordförande, drivit specifika frågor i arbetsgrupper och arbetat mot skolor och utbildningar.
Helena har genom åren undervisat parallellt med hennes dans, bl.a. på flera av Sveriges yrkesutbildningar för dans och danspedagogik som Doch och Balettakademien. Hon har också jobbat pedagogiskt i sociala projekt med dans som ett sätt att mötas människor emellan.

Andra erfarenheter som är värda att lyfta fram för Valberedningens räkning är Helenas transparenta kontaktnät genom Scenkonstens hierarkier, med verksamma, ledare och arbetsgivare inom scenkonstens alla yrkeskårer. Hennes fleråriga delaktighet i referensgruppen för Daglig träning för frilansdansare. Hennes nationella arbetsfält från Västerbotten i norr till Skåne i söder inte bara som dansare och pedagog utan också som koreograf, repetitör, kostymör och tekniker.

”I Valberedningen ser jag fram emot att vara del i möjligheten att sätta samman en grupp för att på effektivast sätt låta dess kunskap och erfarenhet göra skillnad för verksamma inom scen och film framåt.”

Tomas Ehlert Ankarstrand arbetar som smed på Östgötateatern. Det första inhoppet skedde för 11 år sedan och sedan drygt 4 år tillbaka är han tillsvidareanställd. Han har tidigare utanför teatern arbetat som ledare inom industrin, drivit enskild firma i träd- och skogsbranschen samt studerat skog och etnologi.

Han lever och bor med sin familj på en gård utanför Söderköping, ett liv som aldrig blir enahanda eller utan sysslor. Intressen som djur, motion, motorcyklar, hantverk och kultur utövas när tid finns mellan alla måsten. Tomas blev invald i lokalavdelningens styrelse för 3 år sedan och som en lika nybliven medlem i Teaterförbundet drivs han av ett engagemang för rättvisa, jämlikhet och tydligt ledarskap på våra arbetsplatser. Enligt honom själv har han världens bästa jobb!

Hanne Wirde är utbildad scenkonstproducent vid Dramatiska institutet/Stockholms dramatiska högskola. Hon gjorde sin praktik på Backa Teater och examensproduktion på Stockholms Stadsteater. Hon arbetat på Örebro Länsteater, Borås Stadsteater, Stadra sommarteater och flera fria teatrar i Göteborg, bland annat Göteborgs Dramatiska Teater, Teater Trixter och Allikateatern.

Hon arbetar nu som producent på Masthuggsteatern och på Högskolan för scen och musik. Hon driver också produktionsplattformen Svärmen tillsammans med skolkompisar från StDH och är lekmannarevisor åt konstkollektivet SNÖ.

Hanne är en av två ordförande för teaterförbundets yrkesavdelning 112 (producenter, administratörer, producenter mfl) och har representerat avdelningen i bland annat Regionråd Väst och Regionråd Stockholm.