Här presenteras valberedningen som valdes under förbundsmötet 2020.

Valberedningen består av:

Hanne Wirde (sammankallande)
Tomas Ehlert Ankarstrand
Elisabet Gustafsson
Hulda Lind Jóhannsdóttir
Helena Lundqvist

Hanne Wirde är utbildad scenkonstproducent vid Dramatiska institutet/Stockholms dramatiska högskola. Hon gjorde sin praktik på Backa Teater och examensproduktion på Stockholms Stadsteater. Hon arbetat på Örebro Länsteater, Borås Stadsteater, Stadra sommarteater och flera fria teatrar i Göteborg, bland annat Göteborgs Dramatiska Teater, Teater Trixter och Allikateatern.

Hon arbetar nu som producent på Masthuggsteatern och på Högskolan för scen och musik. Hon driver också produktionsplattformen Svärmen tillsammans med skolkompisar från StDH och är lekmannarevisor åt konstkollektivet SNÖ.

Hanne är en av två ordförande för teaterförbundets yrkesavdelning 112 (producenter, administratörer, producenter mfl) och har representerat avdelningen i bland annat Regionråd Väst och Regionråd Stockholm.

Tomas Ehlert Ankarstrand arbetar som smed på Östgötateatern. Det första inhoppet skedde för 11 år sedan och sedan drygt 4 år tillbaka är han tillsvidareanställd. Han har tidigare utanför teatern arbetat som ledare inom industrin, drivit enskild firma i träd- och skogsbranschen samt studerat skog och etnologi.

Han lever och bor med sin familj på en gård utanför Söderköping, ett liv som aldrig blir enahanda eller utan sysslor. Intressen som djur, motion, motorcyklar, hantverk och kultur utövas när tid finns mellan alla måsten. Tomas blev invald i lokalavdelningens styrelse för 3 år sedan och som en lika nybliven medlem i Teaterförbundet drivs han av ett engagemang för rättvisa, jämlikhet och tydligt ledarskap på våra arbetsplatser. Enligt honom själv har han världens bästa jobb!

Helena Lundqvist, dansare i Regionteater Väst Danskompani i Borås. Som dansare har hon erfarenheter av att arbeta på institutionsteatrar, repertoarkompani likväl som frilansprojekt och mindre frigrupper. Som dansare anställd och frilans ickeanställd på Dansalliansen.

Hon har under många år varit verksam i Dansavdelningen vid Teaterförbundet både som ledamot och ordförande, drivit specifika frågor i arbetsgrupper och arbetat mot skolor och utbildningar.
Helena har genom åren undervisat parallellt med hennes dans, bl.a. på flera av Sveriges yrkesutbildningar för dans och danspedagogik som Doch och Balettakademien. Hon har också jobbat pedagogiskt i sociala projekt med dans som ett sätt att mötas människor emellan.

Andra erfarenheter som är värda att lyfta fram för Valberedningens räkning är Helenas transparenta kontaktnät genom Scenkonstens hierarkier, med verksamma, ledare och arbetsgivare inom scenkonstens alla yrkeskårer. Hennes fleråriga delaktighet i referensgruppen för Daglig träning för frilansdansare. Hennes nationella arbetsfält från Västerbotten i norr till Skåne i söder inte bara som dansare och pedagog utan också som koreograf, repetitör, ko

stymör och tekniker.

”I Valberedningen ser jag fram emot att vara del i möjligheten att sätta samman en grupp för att på effektivast sätt låta dess kunskap och erfarenhet göra skillnad för verksamma inom scen och film framåt.”