Förbundsstyrelse

Förbundsstyrelsen är Teaterförbundets verkställande organ. I förbundsstyrelsen sitter yrkesverksamma personer från olika delar av förbundets verksamhetsområde, som arbetar fackligt på sin fritid. Endast ordföranden är (deltids)anställd. Läs mer om förbundsstyrelsen här.

Foto: Maryam Barari (På bilden saknas Måns Clausen, Martyna Lisowska, Niclas Peyron och Pontus Plaenge.

Förbundsstyrelsen har till uppgift att se till att de beslut som fattats av riksstämman, förbundsmöten och ordförandekonferenser blir verklighet. Förbundsstyrelsen har normalt möte en gång i månaden.

Förbundsstyrelsen (FS) består av en ordförande, en första vice ordförande, en andra vice ordförande samt övriga ledamöter.

Verkställande utskottet, VU, består av ordförande, de vice ordförandena samt två övriga ledamöter.

Vid riksstämman 2018 valdes Simon Norrthon, skådespelare till ordförande i Teaterförbundet. Förste vice ordförande i Teaterförbundet är Christina Olofson, filmregissör och producent. I verkställande utskottet sitter också FS-ledamöterna Måns Clausen, skådespelare; Minna Krook, koreograf och dansare och Thomas Nording, teknisk produktionssamordnare.

Övriga ledamöter i förbundsstyrelsen är:

Mary-Anne Buyondo, skräddare,
Tove Dahlberg, operasångare
Robert Forsman, säkerhetschef
Andrzej Glosniak, dansare
Therese Hörnqvist, scenkonstproducent
Zofi Lagerman, scenograf
Martyna Lisowska, musikalartist
Aleksa Lundberg, skådespelare/dramatiker
Niclas Peyron, production manager/regiassistent
Pontus Plaenge, skådespelare/regissör

Här hittar du kontaktuppgifter till förbundsstyrelsen.