Din medlemsavgift

Teaterförbundet för scen och film

Medlemsavgiften till förbundet baseras på din årsinkomst. Med årsinkomst menas den sammanlagda bruttoinkomsten från alla inkomstkällor, inklusive näringsverksamhet.

Medlemsavgifterna för år 2020 hittar du nedan.

Årsinkomst Du betalar
Över 280 000 kr 310 kr/mån
210 001 – 280 000 kr 290 kr/mån
150 001 – 210 000 kr 265 kr/mån
Upp till 150 000 kr 215 kr/mån

Studerandemedlemmar

För studerandemedlemmar är avgiften 200 kr per år. För yrkesverksam studerandemedlem på heltid är avgiften 60 kr/månad. Om du redan är medlem och ska börja studera, kan du få en reducering av din medlemsavgift till Teaterförbundet. Kontakta Medlemsservice.

Observera att reducerad medlemsavgift tidigast kan beviljas den 1:a i den månad som ansökan/ meddelande kommit Teaterförbundet tillhanda.

Egenföretagare

Egenföretagare som också är ansluten till Teaterförbundets Servicebolag, har särskilda regler om medlemsavgiften. Medlemsavgiften delas upp i två delar, dels avgiften till Teaterförbundet som är 160 kr per månad och dels en serviceavgift till Servicebolaget på 216 kr per månad.

Avgiften till Servicebolaget är avdragsgill i näringsverksamheten liksom momsen på denna (54 kr). Det innebär att bruttoavgiften per månad är 430 kr, men efter skatt så är nettokostnaden för denna form av medlemskap lägre än för ett traditionellt medlemskap om din näringsverksamhet har en nettointäkt på mer än 300 000 kr om året och denna är momspliktig.

Som egenföretagare kan du förstås också välja att vara ”vanlig” medlem, det vill säga inte ansluta dig till Servicebolaget.

Biografanställda

Du som är biografanställd och har en inkomst upp till 84 000 kr/år kan vara medlem i Teaterförbundet för 60 kr per månad. För att vi ska kunna bevilja reducerad medlemsavgift så behöver du skicka/mejla in någon form av underlag till oss, till exempel anställningsavtal och lönespecifikationer som styrker att din årsinkomst understiger 84 000 kr per år.

Föräldraledighet

Vid föräldraledighet på heltid kan medlem, efter ansökan, betala en reducerad avgift på 60 kronor per månad.

Fyll i blanketten och skicka till:
Teaterförbundet för scen och film
Medlemsservice

Passivt medlemskap

Passiva medlemmar betalar 60 kr/månad.

Passivt medlemskap beviljas i följande fall:

• Upphört att utöva yrket
  • Utlandsvistelse på grund av arbete i annat land
  • Sjukdom som pågått mer än 3 månader
  • Gått i pension och upphört utöva yrket

Passivt medlemskap innebär att du behåller många medlemsförmåner t ex får du tidningen Scen & Film och löpande information från din yrkesavdelning.

Om du har tecknat medlemsförsäkringar så kan du ha kvar dessa. För dig med ett konstnärligt yrke kan du vara med i artistkatalogen till en mindre avgift.

Om du är över 65 år får du ett medlemskort och du tillhör stiftelsen Höstsol som bland annat ordnar olika sociala sammankomster och delar ut stipendier till behövande medlemmar.

Vi vill uppmärksamma dig om att passivt medlemskap innebär att du inte har tillgång till förhandlingshjälp eller rådgivning och du kan inte inneha förtroendeuppdrag och har inte rösträtt.

Observera att reducerad/ passiv medlemsavgift tidigast kan beviljas den 1:a i den månad som ansökan kommit Teaterförbundet tillhanda.

Medlemsavgiften för passivt medlemskap är 60 kronor per månad.