Frågor och svar för dig som är anställd

Du som är medlem kan alltid  kontakta Teaterförbundets medlemsrådgivning, jour@teaterforbundet.se. Bifoga då ditt kontrakt och bakgrundsinformation om det uppdrag/den anställning du har frågor om, så kan vi svara snabbare.

Är du arbetsgivare – mejla våra jurister på jour@teaterforbundet.se. Redogör för ditt ärende så detaljerat som möjligt och bifoga alla relevanta dokument.

Nedan hittar du svar på vanliga frågor.

ARBETSMILJÖ

Kan jag stanna hemma från arbetet om jag är oroad för att bli smittad?
Nej, du måste först ha en dialog med din arbetsgivare om frågan och tala om varför du är orolig. Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön på arbetsplatsen och ska planera för hur verksamheten hanterar ett eventuellt utbrott på arbetsplatsen. Arbetsgivaren ska säkerställa att personalen arbetar under så säkra förhållanden som möjligt. Det innebär bland annat att riskbedöma vilka arbetsuppgifter eller situationer som kan tänkas utsätta de anställda för coronaviruset.

Hur säkerställer arbetsgivaren att vi anställda inte utsätts för smitta på jobbet?
Det regler som finns kring systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att arbetsgivaren är skyldig att regelbundet undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna för att någon kan komma att drabbas av ohälsa eller smitta i arbetet. Arbetsgivaren ska också omedelbart eller så snart det är praktiskt möjligt genomföra de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa eller smittrisk i arbetet.

Riskbedömningen ska samverkas med arbetsplatsens skyddsombud.
På Prevents webbplats kan du läsa mer om arbetsmiljö och Corona

Vem ser till att jag har en bra arbetsmiljö när jag arbetar hemma?
Arbetsgivaren har yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men du har precis som vanligt en skyldighet att påtala problem och risker. Försök att gemensamt med arbetsgivaren hitta bra lösningar på de problem som uppstår. Det kan vara allt ifrån nya tekniska lösningar till att få hem ett tangentbord.

VID SJUKDOM

Vad händer med karensavdraget?
För att minska smittspridningen av coronaviruset och covid-19 har karensavdraget för sjuklön och sjukpenning tillfälligt tagits bort.

Åtgärden innebär att den anställde i efterhand får söka ersättning för den första dagen i sjukfallet från staten. Ansökan görs retroaktivt till Försäkringskassan.

Läs mer på Försäkringskassans hemsida.

Måste jag visa sjukintyg?
Sedan den 13 mars behöver du som arbetstagare inte visa upp läkarintyg för din arbetsgivare. Detta gäller som en tillfällig reglering med anledning av covid-19.

Försäkringskassan kräver nu läkarintyg först efter dag 21 när du ansöker om sjukpenning.

Läs mer på Försäkringskassans hemsida.

INSTÄLLDA FÖRESTÄLLNINGAR ELLER PRODUKTIONER

Vad är force majeure?
Force majeure är en händelse som är oförutsedd och utanför avtalspartens kontroll. I ett sådant läge kan en avtalad prestation ställas in helt eller delvis, eller ges vid ett senare tillfälle. Enligt en allmän rättsprincip som är relativt begränsad kan allvarliga naturhändelser och myndighetsbeslut utgöra force majeure. Det vanligaste är dock att frågan om vad som ska anses vara force majeure är reglerad i avtal, och då kan även andra situationer omfattas.

Går det att hävda force majeure som anledning till att ställa in projekt?
Det är svårt att ge ett generellt svar på denna fråga. Omständigheterna behöver bedömas från fall till fall. Beroende på om det finns en bestämmelse om force majeure eller hur den specifika avtalsbestämmelsen om force majeure är formulerad och tillämplig tvingande lag, kan en uppdragsgivare t.ex. senarelägga, eller helt eller delvis befrias från sina förpliktelser.

Parterna kan dessutom enas om omförhandling för att nå en lösning. Hör av dig till vår medlemsrådgivning om du har drabbats av ett inställt projekt så kan vi hjälpa dig genom att göra en bedömning av det avtal som du har med uppdragsgivaren.

En arbetsgivare kan som utgångspunkt inte hävda force majeure för att avsluta en anställning. Undantag kan dock göras genom kollektivavtal.

Om man jobbar på en privatteater och föreställningen ställs in
Punkt 11.6.1 i Privatteateravtalet reglerar Inställd föreställning. Enligt denna ersätts den anställde då med lägst 976 kr per inställd föreställning.
För uppdragstagare beror det på vad som är överenskommet i det individuella avtalet.

Med anledning av pandemin ingick Teaterförbundet i våras tillsammans med Svensk Scenkonst ett tillfälligt avtal om möjligheten för en arbetsgivare att häva en tidsbegränsad anställning.

Läs mer om det tillfälliga avtalet Teaterförbundet tecknat här

Om man jobbar på en institutionsteater
Institutionsteateravtalet ger möjlighet att säga upp visstidsanställda och tillsvidareanställda om verksamheten ställs in till följd av force majeure. Enligt detta avtal är epidemi ett exempel på force majeure. Visstidsanställda kan då sägas upp med en uppsägningstid om två månader och tillsvidareanställda om sex månader.

Läs mer om det tillfälliga avtalet Teaterförbundet tecknat här

Om man jobbar på en fri teatergrupp
Teatercentrumavtalet ger möjlighet att säga upp anställda oavsett anställningsform om verksamheten ställs in till följd av force majeure. Enligt detta avtal är epidemi ett exempel på force majeure. Uppsägningstiden är en månad.

Med anledning av pandemin ingick Teaterförbundet i somras tillsammans med Svensk Scenkonst ett tillfälligt avtal om möjligheten för en arbetsgivare att häva en tidsbegränsad anställning.

Läs mer om det tillfälliga avtalet Teaterförbundet tecknat här

Om man jobbar på en film- eller tv-inspelning
Film-, TV-, och Videoinspelningsavtalet ger möjlighet att ställa in en produktion senast 7 veckor innan anställningens början till en kostnad. Denna kostnad ökar sedan i takt med att uppsägningen närmare sig anställningens början. Det kan också finnas möjlighet att få ersättning för förlorad inkomst från annan arbetsgivare. Bestämmelsen hittar du i 3 § mom. 1, i avtalet.

Vid force majeure (dock ej klarlagt om epidemi omfattas av force majeure) ges en möjlighet att häva avtalet och utge betalning endast för fullgjort arbete, enligt 3 § mom. 2. Ett alternativ till hävning är att skjuta fram avtalet på oförändrade villkor efter överenskommelse med den medverkande.

Med anledning av pandemin ingick Teaterförbundet i våras tillsammans med Medieföretagen ett tillfälligt avtal om möjligheten för en arbetsgivare att häva en tidsbegränsad anställning.

Läs mer om det tillfälliga avtalet Teaterförbundet tecknat här

Om man jobbar på en biograf
Biografavtalet ger ingen möjlighet att säga upp anställd på grund av force majeure. Som visstidsanställd ska arbetsgivaren fastställa en sysselsättningsgrad till dig och dessa timmar har du rätt till oavsett möjligheten för arbetsgivaren att bereda dig arbete.

Jag har inte fått min lön, vad gör jag nu?
Kontakta omedelbart Teaeterförbundets medlemsrådgivning om du inte har fått din lön. Tiden är en faktor när det gäller möjligheten att agera.

Vad innebär korttidsarbete?
Korttidsarbete är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare om att anställda under en begränsad tid ska kunna gå ner i arbetstid och lön med anledning av en ekonomisk kris.

Teaterförbundet för scen och film har i likhet med andra delar av arbetsmarknaden tecknat särskilda avtal om korttidsarbete med några arbetsgivare. Det gäller avtal med Svensk Scenkonst för privatteater, institutionsteatrar (där så är möjligt) och fria grupper samt avtal med Mediaföretagen och KFO för biografanställda.

Vad händer med min semester om jag jobbar mindre pga korttidsarbete?
Intjänande av antal betalda semesterdagar påverkas inte av korttidsarbete med statligt stöd.

Vad händer om jag blir uppsagd under pågående korttidsarbete?
Under uppsägningstiden kan arbetsgivaren inte behålla dig som korttidspermitterad. Det innebär att du har rätt till din ordinarie lön, men också att du kan behöva arbeta dina ordinarie timmar.