Sök stipendium för boende i Grez-sur-Loing

Datum: 31 maj 2019

Foto: Hillevi Nagler

Teaterförbundet för scen och film och Teaterförbundets Rättighetsbolag delar varje år ut ett resestipendium på 5 000 kronor och en månads boende på Hôtel Chevillon i Grez-sur-Loing i Frankrike. Boendet gäller oktober månad i en lägenhet på 22 kvm avsedd för en person. Stipendiet kan sökas av en medlem i Teaterförbundet för scen och film som är upphovsperson och som avser att använda vistelsen för konstnärligt arbete.

Grez-sur-Loing är en liten by som ligger ett par timmar söder om Paris. Många svenska konstnärer har genom åren bott på Hôtel Chevillon. Bland annat Carl Larsson, Julia Beck, Karin Bergöö och Bruno Liljefors. August Strindberg skildrar bylivet och omgivningarna i sin reseskildring Bland franska bönder. Idag ägs Hôtel Chevillon av Stiftelsen Grez-sur-Loing som hyr ut lägenheter och arbetslokaler till stiftelser, akademier och institutioner som i sin tur ger stipendier för vistelse på hotellet.

Förra årets stipendiat, regissören och dramatikern Agneta Elers-Jarleman, berättar om sin vistelse i Grez-sur-Loing här.

Ansökan

I din ansökan ska du ange namn, yrke och kontaktuppgifter (e-post). Det ska också framgå att du är upphovsperson och vad för konstnärligt arbete vistelsen planeras att användas till.

Ansökan kan även avse en del av perioden.

Skicka din ansökan till info@teaterforbundet.se. Skriv ”Grez-sur-Loing” i ärenderaden.

Din ansökan ska ha inkommit till Teaterförbundet senast den 31 maj.