Bergmanveckan på Fårö

Datum: 24 - 30 jun 2019

Ort: Fårö, Gotland

Sju dagar av film, teater, musik, dans och samtal – med en tung gästlista: Harriet Andersson. Tim Roth. Mia Hansen-Løve. Christina Schollin. Per Myrberg. Virpi Pahkinen. Robert Fux. Det är bara några av dem som kommer till Bergmanveckan på Fårö 24 – 30 juni. Läs mer om programmet här.

Som tidigare meddelats är årets tema “Framtidens kulturhistoria”, och vi vill uppmärksamma betydelsefulla kvinnor som blivit undanskuffade och bortglömda när kulturhistorian skrivits. Vi öppnar bland annat festivalen med BE NATURAL: THE UNTOLD STORY OF ALICE GUY-BLACHÉ, om hur en av filmens verkliga pionjärer nästan helt föll ur historieböckerna.

Bland filmerna vi visar finns förstås flera av Bergmans – bland annat jubilarerna TÖRST (som fyller 70) och EN PASSION (som fyller 50) – men vi visar också mycket annat:

Regissören Levan Akin är på plats för en exklusiv förhandsvisning av AND THEN WE DANCED, som nyligen valdes ut till Director’s Fortnight i Cannes.

Nypremiär på Susan Sontags digitalt restaurerade BROTHER CARL.

María Alchés A FAMILY SUBMERGED, som tidigare i år vann The Ingmar Bergman International Debut Award på Göteborg Film Festival.

Mai Zetterlings brittiskt socialrealistiska TONÅRSFLICKOR PÅ DRIVEN från 1982.

I musikväg blir det bland annat en Tranströmer-konsert i Fårö kyrka med operatenoren och Bergmangårdarna-stipendiaten Vincent Hashmi och årets invigningstalare Robert Fux. Freja The Dragon spelar på Kutens bensin.

Våra besökare kan också ta chansen att gå på någon av de exklusiva visningarna i Bergmans privata lilla bio (boka biljetter tidigt, det får bara plats 14 personer åt gången!) eller åka på en guidad safaritur till de platser där Såsom i en spegel, Persona, Skammen, En passion och Scener ur ett äktenskap spelades in.

På Lilla Bergmanveckan kan de yngre besökarna gå på dockteater, japansk, animerad film, en kortfilmsworkshop och teaterföreställningen BARNENS SCENER UR ETT ÄKTENSKAP som berättar om den där skilsmässan ur barnens perspektiv.

All praktisk festivalinfo hittar du här.

Om ni har några frågor, maila oss på bergmanveckan@bergmancenter.se och följ oss på Facebook och Instagram för att hålla er uppdaterade.

Välkomna till Fårö 24 – 30 juni!