Artister för miljön

Ort: Stockholm

ARTISTER FÖR MILJÖN
1 October 2018

En miljö- och hållbarhetsutbildning öppen för professionella yrkesverksamma scenartister.

Ett samarbete mellan Teater -, Musik- och Dansalliansen för att lyfta, inspirera och stärka frilansande scenkonstnärer i deras dagliga praktik.

Utmaningarna för vår planet har aldrig varit större! Men känslan av att en förändring är nära kan lysa upp även de mörkaste ögonblick.

Vi måste sluta använda gårdagens energi för att överkonsumera morgondagens resurser och kan inte tillåta oss att fortsätta att exportera utsläpp och orättvisor för vår bekymmerslösa konsumtion!

Innehåll
Artister för miljön (AfM) erbjuder alla anställda i scenkonstallianserna en grundläggande miljö- och hållbarhetsutbildning. Tv-meteorologen Pär Holmgren och en gäst målar upp bilden av dagens globala utmaningar och dess lösningar ur ett skrämmande, inspirerande och vetenskapligt perspektiv.

Efter utbildningen kommer du att ha en fördjupad förståelse för begreppet hållbarhet och därmed också lättare att hänga med i miljödebatten. Du får konkreta verktyg för hur du i din vardag kan bidra till en hållbar miljö. Du får även tips om vilka önskemål om miljöarbete du som dansare, musiker eller skådespelare kan ha på dina arbetsgivare.

Program
13.00–14.30 Pär Holmgren, tidigare meteorolog på SVT och gäst som ger dig insikt och kunskap i ord och toner

14.30–14.50 Kaffe

14.50–16.30 Workshop med praktiska tips för dig både som privatperson och kulturutövare, diskussioner och frågor.

Varför?
Bästa medicinen mot klimatångest och oro för att vår planet rämnar av miljöproblem och minskad tillit i våra samhällen är kunskap om hur allt hänger ihop. När du vet det blir det självklart att som både individ och yrkesmänniska göra vad du kan för att bli del av lösningen istället för problemen!

Efter utbildningen blir du, om du vill, en Artist för miljön!

Varför bli en Artist för miljön?
AfM ser kultur och artisteri som ett kraftfullt verktyg i samhällsutvecklingen. Kulturella uttryck kan bringa klarhet i abstrakta skeenden och resonemang som annars lätt bidrar till klimatångest och oro och istället skapa framtidstro.

Artister är också vår tids förebilder vilket ger er en dubbel möjlighet att påverka människor, dels budskapet i det du framför, dels de signaler ditt levnadssätt och dagliga val sänder.

Hur startade det?
AfM) bildades på 1990-talet av Anni-Frid Lyngstad från ABBA och Karl-Henrik Robèrt, läkare och professor i strategisk hållbar utveckling vid Blekinge tekniska högskola. AfM startade som ett nätverk för miljöarbete och lockade då över 80 artister från film-, media-, musik- och teaterbranschen.

Sedan 2011 är artister för miljön en obunden, ideell organisation där vetenskap och kultur möts. AfM har hittills utbildat över 400 ur den svenska artistkåren i hållbarhet och tolkar vår tids hållbarhetsutmaningar – med konst, humor och meningsfulla ”gig” som verktyg.

Läs mer och anmäl dig på Dansalliansens hemsida.