Teknikeravdelningen

Välkommen till yrkesavdelningen för tekniker! Vi arbetar med frågor som är viktiga för dig i yrket. Vilka frågor vi ska fokusera på framöver är upp till dig och de andra medlemmarna i yrkesavdelningen. Kontakta styrelsen om du vill veta mer.

Vilka yrkesgrupper som ingår i din yrkesavdelning ser du här: Läs mer Assistent/teater, Attributmakare, Dekormålare, Fastighetspersonal, Foajépersonal, Inspicient/prod.ass, Kostymmästare, Kostympersonal, Ljustekniker, Rekvisitör, Patinerare, Scentekniker, Scenmästare/Scenchef, Skräddare/tillskärare, Snickare/Snickarmästare, Tapetserare, Teatertekniker, Teknisk chef, Restaurangpersonal, Verkstadsledare, Vaktmästare, Övrig teknisk personal

Mer om stöd i yrket och arbetslivet
Här under ser du mer om vad Teaterförbundet gör för att stödja dig i yrket och arbetslivet.

Ditt kollektivavtal
I kollektivavtalet ser du vad som gäller ifråga om exempelvis lön, arbetstider, semester, vid sjukdom och föräldraledighet. Kollektivavtalet reglerar också eventuella upphovsrättsliga ersättningar. Vilket kollektivavtal som gäller för dig beror på vilken arbetsgivare du har. Du hittar Teaterförbundets kollektivavtal här.  Där kan du också läsa vilka arbetsgivare som omfattas av respektive kollektivavtal.

Kontraktsmallar
När du diskuterar ett nytt jobb eller förhandlar om ett nytt uppdrag kan du ha nytta av de kontraktsmallar som finns i flera av förbundets kollektivavtal.

Rådgivning
Du kan få råd och hjälp från medlemsrådgivningen. I vissa lägen kan du beviljas rättshjälp. Kontakta Teaterförbundets medlemsrådgivning.

Kompetensutveckling
Teaterförbundet arbetar för att du ska få möjlighet till kompetensutveckling, utöver det som din yrkesavdelning gör. Läs mer om kompetensutveckling.

Fakturera utan att ha företag
Om du erbjuds ett kortare uppdrag och inte har egen firma, kan du använda sig av Teaterförbundets faktureringsservice.

Facklig utbildning
Teaterförbundet har fackliga utbildningar i en rad ämnen. Aktuella kurser hittar du under På gång.
Du kan också lära mer om Teaterförbundet och om fackligt arbete i Teaterförbundets webbkurs för förtroendevalda, som är öppen för alla. Den hittar du här.

Prevent har i samarbete med Teaterns- och musikområdets arbetsmiljöråd TMA gett ut en skriftserie om arbetsmiljön på teaterområdet. År 2003 kom”Teatertekniker” ut. Senare kom skrifterna ”Ateljéer” samt ”Verkstäder” i samma serie. Läs mer och beställ skrifterna på Prevents hemsida.

Kontakta din yrkesavdelning

DU TILLHÖR YRKESAVDELNING 105

Kontakt (förtroendevald):
Thomas Nylander
thomas.nylander@operan.se

Teaterförbundets kansli, jourhavande ombudsman:
Telefon 08 441 13 00, mailjour@teaterforbundet.se

Kontakta din yrkesavdelning

Råd och stöd

Sxero doluptates rat laudio blamusci voluptatem sit autemqui sinvel eume et dolore sequatur asi vidis apid que pa nos et, ut rem cuptam, istes explit et veribusam volorit quo conse estis sum quat. Sxero doluptates rat laudio blamusci voluptatem sit autemqui sinvel eume et dolore sequatur.

Dokument och länkar

Råd och stöd