Filmavdelningen

Välkommen till yrkesavdelningen för filmarbetare! Vi arbetar med frågor som är viktiga för dig i yrket. Vilka frågor vi ska fokusera på framöver är upp till dig och de andra medlemmarna i yrkesavdelningen. Kontakta styrelsen om du vill veta mer.

Vilka yrkesgrupper som ingår i din yrkesavdelning ser du här. Läs merManus
Manusförfattare
Kostymdesigner/kostymtecknare (film)
Kostymör (film)
Kostymassistent (film)
Övrig kostympersonal (t.ex. skräddare)
Stylist
TV-tekniker
TV-producent
TV-fotograf

Mer om stöd i yrket och arbetslivet
Här under ser du mer om vad Teaterförbundet gör för att stödja dig i yrket och arbetslivet.

Ditt kollektivavtal
I kollektivavtalet ser du vad som gäller ifråga om exempelvis lön, arbetstider, semester, vid sjukdom och föräldraledighet. Kollektivavtalet reglerar också eventuella upphovsrättsliga ersättningar. Vilket kollektivavtal som gäller för dig beror på vilken arbetsgivare du har. Du hittar Teaterförbundets kollektivavtal här. Där kan du också läsa vilka arbetsgivare som omfattas av respektive kollektivavtal.

Kontraktsmallar
När du diskuterar ett nytt jobb eller förhandlar om ett nytt uppdrag kan du ha nytta av de kontraktsmallar som finns i flera av förbundets kollektivavtal.

Rådgivning
Du kan få råd och hjälp från medlemsrådgivningen. I vissa lägen kan du beviljas rättshjälp. Kontakta Teaterförbundets medlemsrådgivning.

Kompetensutveckling
Teaterförbundet arbetar för att du ska få möjlighet till kompetensutveckling, utöver det som din yrkesavdelning gör. Läs mer om kompetensutveckling.

Upphovsrättslig förhandlingshjälp
Genom Teaterförbundets rättighetsbolag kan medlemmar med upphovsrätt få förhandlingshjälp när det gäller kontrakt på film/tv/medieområdet. Läs mer på Rättighetsbolagets sida.

Fakturera utan att ha företag
Om du erbjuds ett kortare uppdrag och inte har egen firma, kan du använda sig av Teaterförbundets faktureringsservice.

Facklig utbildning
Teaterförbundet har fackliga utbildningar i en rad ämnen. Aktuella kurser hittar du under På gång.
Du kan också lära mer om Teaterförbundet och om fackligt arbete i Teaterförbundets webbkurs för förtroendevalda, som är öppen för alla. Den hittar du här.

Arbetsmiljö och säkerhet inom filmproduktion
Teaterförbundet har tillsammans med Medieföretagen(Almega) och Prevent tagit fram en utbildning för att höja medvetenheten och kunskaperna om arbetsmiljö i filmproduktion. Den finns nu som webbutbildning och är helt kostnadsfri. Kursen består av en allmän del och en fördjupning. Den allmänna delen vänder sig till dem som behöver baskunskaper i arbetsmiljö och fördjupningen (i kombination med allmän del) vänder sig till arbetsledare, A-funktioner, Skyddsombud och arbetsgivarrepresentanter. Efter genomgången utbildning får du ett intyg på dina kunskaper.

Efter att ha genomgått webbutbildningen finns också möjlighet att gå en påbyggande klassrumsutbildning via Prevent.  Där kan du läsa mer utförligt om utbildningsmöjligheterna, samt ladda ner gratis material som underlättar arbetsmiljöarbetet inom filmproduktion.

Kontakta din yrkesavdelning

DU TILLHÖR YRKESAVDELNING 104

Kontakt (förtroendevald):
Anders Degerberg
Filmavdelningen
Har du frågor gällande kontrakt, avtal och arbetsmiljö kontakta Teaterförbundets medlemsrådgivning:
Telefon 08 441 13 00, jour@teaterforbundet.se

Kontakta din yrkesavdelning