Stipendier

Teaterförbundets Rättighetsbolag delar årligen ut 20 stipendier à 20 000 kronor. De kan sökas av skådespelare, sångare, dansare, artister, regissörer, koreografer, filmfotografer, scenografer, kostymtecknare/kostymdesigner och animatörer. Enda kravet är att man är upphovsperson eller utövande konstnär och att man under ansökningsåret fyller 55 år eller mer.

Stipendierna grundas på upphovsrättsersättningar som inte gått att fördela individuellt. Det gäller i huvudsak ersättningar för äldre biograffilmer, TV-dramer och radioteater.

Här kan du ladda ner blanketten för stipendieansökan 2017.

Stipendier 2016

I juni 2016 delades stipendier från Teaterförbundets Rättighetsbolag ut till 20 filmare och artister för deras insatser inom film, tv och radio:

• Skådespelarna: Kristina Adolphson, Agneta Ahlin, Carl Magnus Dellow, My Holmsten, Annicka Kronberg, Jan Modin, Jan Mybrand, Jan Nielsen, Barbro Oborg, Ingela Olsson, Olle Pettersson, Ulla Skoog, Allan Svensson
  • Filmregissörerna: Lena Koppel, Rickard Petrelius, Carl Henrik Svenstedt
  • Filmfotograf: Petter Davidson
  • Scenograferna: Peter Bävman, Sunniva Thelestam
  • Animatör: Lasse Persson

Stipendienämnden bestod av:
Gunnar Furumo (ordförande), skådespelarna Jan Tiselius, Harriet Andersson och Marika Lindström, filmregissören Peter Schildt, filmfotografen Dan Myhrman och scenografen Mona Theresia Forsén.