Stipendier

Teaterförbundets Rättighetsbolag delar årligen ut 20 stipendier à 20 000 kronor. De kan sökas av skådespelare, sångare, dansare, artister, regissörer, koreografer, filmfotografer, scenografer, kostymtecknare/kostymdesigner och animatörer. Enda kravet är att man är upphovsperson eller utövande konstnär och att man under ansökningsåret fyller 55 år eller mer.

Stipendierna grundas på upphovsrättsersättningar som inte gått att fördela individuellt. Det gäller i huvudsak ersättningar för äldre biograffilmer, TV-dramer och radioteater.

Stipendier 2017
I juni 2017 delades stipendier från Teaterförbundets Rättighetsbolag ut till nedanstående 20 filmare och artister för deras insatser inom film, tv och radio:

• Skådespelarna: Gunilla Abrahamsson, Björn Andersson, Ingvar Andersson, Catherine Hansson, Thomas Hanzon, Anna-Lena Hemström, Per Holmberg, Donald Högberg, Lars Göran Persson, Paula Brandt, Marga Pettersson, Jessica Zandén, Marie Öhrn
  • Filmregissörerna: Catti Edfeldt, Lena Hanno Clyne, Staffan Julén, Mikael Wiström
  • Scenograferna: Lena Selander, Jan Olof Ågren
  • Animatör: Peter Jando

Stipendienämnden bestod av:
Gunnar Furumo (ordförande), skådespelarna Harriet Andersson, Jan Tiselius och Marika Lindström filmregissören Lena Koppel, filmfotografen Peter Mokrosinski och scenografen Olle Remaeus.