Stiftelsen Höstsol

Stiftelsen Höstsol ska bidra till att Teaterförbundets medlemmar eller personer som tillhör eller har tillhört svensk teater, får en bekymmersfri ålderdom och i övrigt svara för understödjande verksamhet för nämnda personer.

Idag förfogar Höstsol över 34 pensionärslägenheter i en fastighet i kvarteret ”Pilträdet 2” på Kungsholmen. Teaterförbundets medlemmar som gått i pension och vill veta mer om lägenheterna eller vill anmäla sitt intresse som hyresgäst, kan höra av sig till Rigmor Oldmark, rigmor.oldmark@teaterforbundet.se

Gårdshuset, som kallas Stallet, fyller en viktig funktion som samlingslokal och mötesplats för Höstsol. På det övre planet ligger Höstsols och Teaterförbundets bibliotek med ca 3 500 volymer skönlitteratur och teaterhistoria. Bibliotekarie är Stig Ekstam, som med undantag av sommarmånaderna håller öppet varje måndag mellan 13 – 15.

En mer omfattande historik med många bilder finns i boken
”Stiftelsen Höstsol – Ett fattighus skulle det inte få bli” författad av Gunnar Furumo. Boken är på 130 sidor och kostar 100 kr plus porto (50 kr).

Boken går dessutom att köpa på  Såstaholm i Täby, Teatermuseet i Malmö, Ryös antikvariat och Teaterförbundets kontor i Stockholm.

Beställ boken via länken här!