Ledamöter i valberedningen

Presentation av valberedningen.

Ulla Berg Svedin, 63 år (Ordförande)
Bosatt på Öckerö i Göteborgs norra skärgård

Ulla är frilansande skådespelerska efter 34 år som tillsvidareanställd på Folkteatern i Göteborg. På Folkteatern har hon arbetat på samtliga scener. Ulla har även haft roller på film och tv. Ulla avgick som tf. verksamhetschef för Kulturakademin Trappan i juli 2017 efter att ha hållit i uppbyggnaden av och lett verksamheten sedan start 2004. I höst har leder hon projektet ”Ökad mångfald inom scenkonst, musik, film, tv samt radio”. Det riktar sig till nyanlända professionellt yrkesverksamma och är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen kultur media Västra regionen och Kulturakademin Trappan.

Ulla har arbetat fackligt sedan 1980, på flera poster i lokalavdelningsstyrelse, i omgångar som ordförande i 20 år. Hon har suttit i Folkteaterns styrelse i mer än 20 år. Hon valdes in i Förbundsstyrelsen (FS) vid Riksstämman 1991 och avgick 2014. Hon har haft ett antal uppdrag i förbundet centralt så som ordförande i jämställdhetsgruppen som fram till 2010 även arbetade med övriga diskrimineringsfrågor. Hon var utbildningsansvarig och arbetade även med organisationsfrågor i FS. Ulla var ledamot i Scensveriges (fd Teaterunionen) styrelse mellan 2003 och 2015 där hon de sista åren var vice ordförande.”

Karl Seldahl, 41 år

Karl är frilansande teaterregissör sedan han gick ut Dramatiska Institutet 2006 och har arbetat mest på läns-, regionteatrar och med fria grupper runt om i landet. Han driver även den fria gruppen Teater Oberon som gjort en rad uppsättningar genom åren med starten Antigone i bergrummet under Vitabergsparken 2003. Gruppen gjorde även den uppmärksammade jämtska versionen av En Midsommarnattsdröm vid vridläktaren i Döda Fallet somrarna 2010-11. Förutom teater är Karl även utbildad och har arbetat inom film/TV som det mesta i ett flertal produktioner på lång- och kortfilm, reklam och musikvideos. Har även undervisat på Folkhögskola i filmdramaturgi.
Karl var med i styrelsen för fackförbundet Sveriges Regissörer de sista åren det fanns och delaktig i beslutet att sveriges regissörer skulle återansluta till Teaterförbundet, det som senare blev nuvarande yrkesavdelningen Svenska Regissörsföreningen (SRF). Karl är sedan årsmötet 2016 invald i styrelsen på SRF som kassör och brinner för både konstnärliga och rättvisefrågor.

Philippa Wallér, 60 år

Regissör sedan 30 år tillbaka. Hon har arbetat inom TV, teater och radio och parallellt med sina regiuppdrag har Philippa alltid undervisat på de konstnärliga högskolorna i regi, scenframställning, personlig marknadsföring och presentationsteknik.
För närvarande arbetar Philippa som Nationell branschstrateg inom kultur media på Arbetsförmedlingen och har som uppgift att samordna verksamheten med branschkontakter och ansvara för de nationella kontakterna. I detta ingår också (bl.a.)ansvaret för de nationella branschråden som inom kultur media är fyra stycken; Scen och Ton, Film, Ord och Media, Bild och Form.
Philippa bor i Stockholm och har under alla år arbetat fackligt inom Teaterförbundet. Hon var med i styrelsen och startade upp avdelningen för regissörer på 90-talet, var med och ”bröt ut” från Teaterförbundet till Ledarna för att sedan gå tillbaka igen till Teaterförbundet.
Philippa tillhör numera Sveriges Filmregissörer inom Teaterförbundet.

Joel Mauricio Isabel Ortiz, 29 år

Är skådespelare, musikalartist, regissör, författare.

Hen är utbildad på Balettakademin i Göteborg samt Stockholms dramatiska högskola. Joel har jobbat på de flesta privatteatrarna i Stockholm i olika musikaler, GöteborgsOperan, Unga Klara, Riksteatern i flera vändor, Regionteatern Blekinge Kronoberg. Har även drivit egen frigrupp i Göteborg på Teater Aftonstjärnan. Hen är debuterande författare på Norstedts med en roman och under 2017 har Joel bedrivit ett residensprojekt på Riksteatern som dramatiker/regissör. Medlem i Teaterförbundet sedan 2008 och bor i Stockholm. Joel har jobbat fackligt på flera plan, tidigare styrelseledamot  i Musikalartistavdelningen och var en del av den Normkreativa arbetsgruppen. Hen satt med som rådsrepresentant i Teaterunionen 2015-2016.

Kjall-Akerblom-DramatenKjäll Åkerblom, 66 år
Bor i Sollentuna.

Kjäll är projektanställd av Teaterförbundet för att arbeta med projektet Yrkesintroduktionsanställningar. Han har jobbat fackligt sedan 1976, först i Kommunal sedan i Musikerförbundet och i Teaterförbundet för scen och film. Kjäll är utbildad möbelsnickare och var anställd som snickare på Dramaten under åren 1982-2017. Där var han också ordförande i lokalavdelning 2, och satt som arbetstagarrepresentant i Dramatens styrelse. Kjäll har också varit kassör i avdelning 105, där han satt i styrelsen i elva år.

Han har också varit delegat i ett antal förhandlingsdelegationer för institutionsavtalet.