Ledamöter i valberedningen

Presentation av valberedningen.

Ulla Berg Svedin, 63 år (Ordförande)
Bosatt på Öckerö i Göteborgs norra skärgård

Ulla är frilansande skådespelerska efter 34 år som tillsvidareanställd på Folkteatern i Göteborg. På Folkteatern har hon arbetat på samtliga scener. Ulla har även haft roller på film och tv. Hon är tillförordnad verksamhetschef för Kulturakademin Trappan som erbjuder kompetensutveckling för professionella verksamheter, grupper och individer inom scenkonst, musik, film och tv i Västsverige sedan 2004. www.kulturakademintrappan.se

Ulla har arbetat fackligt sedan 1980, på flera poster i lokalavdelningsstyrelse, i omgångar som ordförande i 20 år. Hon har suttit i Folkteaterns styrelse i mer än 20 år. Hon valdes in i Förbundsstyrelsen (FS) vid Riksstämman 1991 och avgick 2014. Hon har haft ett antal uppdrag i förbundet centralt så som ordförande i jämställdhetsgruppen som fram till 2010 även arbetade med övriga diskrimineringsfrågor. Hon var utbildningsansvarig och arbetade även med organisationsfrågor i FS. Ulla är ordförande i Scensveriges utbildningskommitté och var ledamot i Scensveriges (fd Teaterunionen) styrelse mellan 2003 och 2015 där hon de sista åren var vice ordförande.”

Karl Seldahl, 41 år

Karl är frilansande teaterregissör sedan han gick ut Dramatiska Institutet 2006 och har arbetat mest på läns-, regionteatrar och med fria grupper runt om i landet. Han driver även den fria gruppen Teater Oberon som gjort en rad uppsättningar genom åren med starten Antigone i bergrummet under Vitabergsparken 2003. Gruppen gjorde även den uppmärksammade jämtska versionen av En Midsommarnattsdröm vid vridläktaren i Döda Fallet somrarna 2010-11. Förutom teater är Karl även utbildad och har arbetat inom film/TV som det mesta i ett flertal produktioner på lång- och kortfilm, reklam och musikvideos. Har även undervisat på Folkhögskola i filmdramaturgi.
Karl var med i styrelsen för fackförbundet Sveriges Regissörer de sista åren det fanns och delaktig i beslutet att sveriges regissörer skulle återansluta till Teaterförbundet, det som senare blev nuvarande yrkesavdelningen Svenska Regissörsföreningen (SRF). Karl är sedan årsmötet 2016 invald i styrelsen på SRF som kassör och brinner för både konstnärliga och rättvisefrågor.

Philippa Wallér, 60 år

Regissör sedan 30 år tillbaka. Hon har arbetat inom TV, teater och radio och parallellt med sina regiuppdrag har Philippa alltid undervisat på de konstnärliga högskolorna i regi, scenframställning, personlig marknadsföring och presentationsteknik.
För närvarande arbetar Philippa som Nationell branschstrateg inom kultur media på Arbetsförmedlingen och har som uppgift att samordna verksamheten med branschkontakter och ansvara för de nationella kontakterna. I detta ingår också (bl.a.)ansvaret för de nationella branschråden som inom kultur media är fyra stycken; Scen och Ton, Film, Ord och Media, Bild och Form.
Philippa bor i Stockholm och har under alla år arbetat fackligt inom Teaterförbundet. Hon var med i styrelsen och startade upp avdelningen för regissörer på 90-talet, var med och ”bröt ut” från Teaterförbundet till Ledarna för att sedan gå tillbaka igen till Teaterförbundet.
Philippa tillhör numera Sveriges Filmregissörer inom Teaterförbundet och sitter där med i valberedningen.

Joel Mauricio Almroth, 29 år

Musikalartist och skådespelare. Han är utbildad på Balettakademins Musikalutbildning i Göteborg och vidareutbildar sig just nu på Stockholms Dramatiska Högskola, Kompletterande skådespelarutbildning för yrkesverksamma scenaktörer. Utöver studierna jobbar Joel på Cirkus i musikalen ”Livet är en schlager”. De senaste tre åren har han varit verksam på Stockholms privatteatrar i diverse musikaler, Oscarsteatern, Göta Lejon, Cirkus. Joel har även jobbat på Göteborgs Operan, Riksteatern, Göteborgs Stadsteater samt drivit egen fri grupp, RiskTeatern, på Teater Aftonstjärnan i Göteborg Han har dansat och sjungit i ett flertal tv- program. Han har varit medlem i Teaterförbundet sedan 2008 och bor i Stockholm. Joel jobbar fackligt på flera plan, han sitter i styrelsen för Musikalartistavdelningen och i den Normkreativa gruppen på Teaterförbundet där han jobbar med sina hjärtefrågor; jämställdhet och mångfald inom scen/ film- konsten. Inom sin avdelning startade han 2014 en arbetsgrupp bestående av medlemmar för att se över hur situationen ser ut på privatteatrarna samt för att diskutera hur kollektivavtalet kan förbättras inför kommande omförhandlingar 2016. Han sitter med som rådsrepresentant i Teaterunionen 2015-2016.

Kjall-Akerblom-DramatenKjäll Åkerblom, 65 år
Bor i Sollentuna.

Kjäll är utbildad möbelsnickare och är anställd som snickare på Dramaten sedan 1982. Han har jobbat fackligt sedan 1978, först i Kommunal sedan i Musikerförbundet och nu i Teaterförbundet för scen och film. Han är kassör i avdelning 105 och har suttit i styrelsen i elva år.
Kjäll har också varit ordförande i lokalavdelning 2.

Han har också varit delegat i ett antal förhandlingsdelegationer för institutionsavtalet.