Medlemskap för egenföretagare

Det finns många goda skäl till varför du som är egenföretagare ska vara medlem i Teaterförbundet.

Du får:

• Tillgång till yrkes- och branschkunskap
  • Stöd i löne- och villkorsfrågor
  • Rätt till juridisk hjälp
  • Beräkning av upphovsrätt och royalty
  • Bra försäkringar och andra medlemsförmåner
  • Möjlighet att påverka kultur- och mediepolitiken
  • Riktad information till egenföretagare

Läs mer om detta i dokumentet ”Medlemsförmåner Egenföretagare” som finns att ladda ner till höger.

Du som arbetar som egenföretagare kan bli ordinarie medlem på samma villkor som alla andra (Vem kan bli medlem?).

TEATERFÖRBUNDETS SERVICEBOLAG

Som egenföretagare kan du också välja att bli medlem i Teaterförbundets Servicebolag. Som ansluten till Servicebolaget har du samma rättigheter och skyldigheter som andra medlemmar i förbundet. Fördelen är att du kan dra av serviceavgiften i din rörelse.

Medlemsavgiften

som egenföretagare delas upp i två delar, dels en avgift till Teaterförbundet som för år 2017 är 155 kr per månad och dels en serviceavgift till Servicebolaget på 212 kr per månad.

Avgiften till Servicebolaget

är avdragsgill i näringsverksamheten liksom momsen på denna (53 kronor). Det innebär att bruttoavgiften per månad är 420 kr men efter skatt så är nettokostnaden för denna form av medlemskap lägre än för ett traditionellt medlemskap om din näringsverksamhet har en nettointäkt på mer än 300 000 kr om året och denna är momspliktig.

Är du redan medlem i Teaterförbundet,

men vill också bli medlem i Servicebolaget? Fyll i blanketten ”Anmälan om anslutning” och skicka till Teaterförbundet.

Är du INTE medlem i Teaterförbundet sedan tidigare?

Använd den vanliga medlemsansökan till Teaterförbundet, och kryssa för att du också vill vara medlem i Servicebolaget.

Här kan du läsa mer om Servicebolaget.