Dina avtalsförsäkringar

Som medborgare omfattas vi alla av ett antal försäkringar (till exempel arbetslöshetsförsäkring och den allmänna sjukförsäkringen).

Som ett komplement till de lagstadgade försäkringarna har Teaterförbundet förhandlat fram så kallade avtalsförsäkringar som en del i kollektivavtalen. Tanken med avtalsförsäkringarna är att du ska få ett bättre skydd, t.ex. högre ersättningsnivåer. Om din arbetsgivare tecknat någon av våra kollektivavtal, omfattas du i regel av avtalsförsäkringarna. Avtalsförsäkringarna gäller under anställningstiden och oftast en tid därefter (detta kallas efterskydd).
De flesta av Teaterförbundets avtalsförsäkringar administreras av försäkringsbolaget AFA. Fora sköter på uppdrag av AFA informationen om avtalspension SAF-LO samt premiedebiteringar hos arbetsgivarna.

Observera att du själv måste ansöka om ersättning från de flesta av försäkringarna! De betalas inte ut automatiskt. I kontakterna med AFA är det viktigt att informera om att Teaterförbundets avtalsförsäkring är samma som de som gäller för privatanställda arbetare.

Läs mer om hur avtalsförsäkringarna skyddar dig vid sjukdom, arbetsskada, dödsfall, pension, föräldraledighet och arbetslöshet under de olika rubrikerna.