Faktureringsservice

Du behöver inte ha eget företag för att kunna ta jobb med faktura. Om arbetsgivaren/uppdragsgivaren kräver faktura kan du som medlem i Teaterförbundet använda dig av Servicebolagets faktureringsservice, som mellanhand mellan dig och uppdragsgivaren vid korta uppdrag.

Teaterförbundets Servicebolag:

• fakturerar uppdragsgivaren/produktionsbolaget
  • betalar ut ersättningen till dig
  • betalar in skatt och arbetsgivaravgift till Skatteverket.

Här anmäler du dig till faktureringsservice

När du fakturerar jobb genom Teaterförbundets faktureringsservice ingår en kollektivavtalad pensionsavsättning.

Obs: Vi debiterar alltid 25 procents moms på det totala arvodet, även om uppdragsgivaren är momsbefriad.

Vid behov kan Servicebolaget utfärda ett arbetsgivarintyg (gäller ej vid utlandsuppdrag).

Avgift
Teaterförbundets Servicebolag tar ut en avgift för att täcka kostnaden för administrationen. Avgiften är 5 procent av arvodet (inklusive sociala avgifter), dock lägst 200 kr per faktureringstillfälle och person, om ni är fler som är delaktiga i uppdraget.

A-kassan
Om du använder faktureringsservicen finns en risk att du inte kan stämpla hos a-kassan.
Vid behov kan Teaterförbundets Servicebolag utfärda ett arbetsgivarintyg. Dock är det a-kassan som bedömer om detta kan ligga till grund för ersättning.
Är du osäker, kontakta a-kassan.

Anmälan till faktureringsservice
När du har avtalat om ett arbete, fyll i formuläret nedan.

Fält markerade med * är obligatoriska

Uppdragsgivaren

Dina uppgifter

Därefter skickar Teaterförbundets Servicebolag ett anställningsavtal till dig och ett uppdragsavtal till uppdragsgivaren. Dessa avtal ska returneras till Servicebolaget.

Servicebolaget förbehåller sig rätten att tacka nej till uppdrag om faktureringsservice, till exempel om uppdragsgivaren är på obestånd eller om du inte är aktiv medlem i Teaterförbundet. Servicebolaget tackar även nej till uppdrag som sker hos arbetsgivare som Teaterförbundet har kollektivavtal med.

Vill du veta mer?
Vill du veta mer om Faktureringsservice kan du ladda ner Information om faktureringsservice.

Du kan också kontakta Teaterförbundet på telefon 08-441 13 00 eller e-post medlem.tf@teaterforbundet.se

Denna artikel hjälpte mig